Hazai anyakönyvezés
Általános tudnivalók:
Minden, konzuli ügyintézéshez szükséges, fontos adatlap letölthető a konzuli szolgálat honlapjáról: http://konzuliszolgalat.kormany.hu/nyomtatvanyok
1. Születés, haláleset, házasságkötés, bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése, válás, stb.
A magyar állampolgárokat érintő, külföldön történt anyakönyvi eseményeket - születés, házasságkötés, házasság felbontása, haláleset, bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése - Magyarországon is anyakönyveztetni kell.
Az anyakönyvezéshez kapcsolódó szabályokat jelenleg az alábbi jogszabályok tartalmazzák:
- az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény;
- az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól szóló 429/2017. (XII. 20.) Korm. rendelet;
- Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.) Negyedik könyve;
- a nemzetközi magánjogról szóló 2017. évi XXVIII. törvény.
Az anyakönyvezést Budapest Főváros Kormányhivatala Hazai Anyakönyvi Osztály 2. végzi, Budapesten.
Felhívjuk ügyfeleink figyelmét, hogy az anyakönyvezéshez az eredeti külföldi irat (születési-, házassági anyakönyvi kivonat, eredeti apai elismerő nyilatkozat, válóperi ítélet) benyújtása szükséges, Apostille-pecséttel ellátva, amelyet a lett Külügyminisztérium Konzuli Részlegén szükséges igényelni, térítési díj ellenében. Az eredeti irathoz magyar nyelvű hivatalos fordítás szükséges, amelyet – térítési díj ellenében – nagykövetségünk konzuli részlege is elkészít.
A külföldi anyakönyvi esemény hazai anyakönyvezésére vonatkozó kérelmet benyújthatja a külképviseleten, továbbá a magyarországi lakóhely szerint illetékes polgármesteri hivatal anyakönyvvezetőjénél is, aki a kérelmet ugyancsak a fenti illetékes hatóságnak terjeszti fel.
Kérjük, hogy a kérelem beadása előtt telefonon egyeztessen a konzuli feladatot ellátó munkatárssal! Kérjük továbbá, hogy a honlapról letölthető formanyomtatványokat kitölteni szíveskedjenek. Aláírni viszont minden esetben a konzul előtt kell.
A) Születés hazai anyakönyvezése
A kérelemhez szükséges mellékletek házasságban született gyermek esetén:
- külföldi hatóság által kiállított születési anyakönyvi kivonat;
- kitöltött, mindkét szülő által aláírt adatlap;
- a szülők magyar hatóság által kiállított házassági anyakönyvi kivonata;
- mindkét szülő személyazonosságát és állampolgárságát igazoló okmány (pl. személyi igazolvány, útlevél), vagy a szülők születési anyakönyvi kivonata;
- amennyiben a születés hazai anyakönyvezésével egyidejűleg útlevélkérelem is benyújtásra kerül, a gyermekről 1 db 3,5x4,5 cm méretű ICAO szabvány igazolványfénykép is szükséges.
- Amennyiben a gyermek házasságon kívül született, és nem is kíván senki apai elismerő nyilatkozatot tenni, akkor csak az anya jelenléte szükséges, és nem kell mellékelni házassági anyakönyvi kivonatot.
A hazai anyakönyvezési eljárás hiánytalan kérelem esetén előreláthatólag 3-4 hónap.
A házasságon kívül született gyermek anyakönyvezése APAI ELISMERÉSSEL
Amennyiben a szülők nem házasok, s a gyermeket az apa el kívánja ismerni, apai elismerő nyilatkozatot kell tenni.
A kérelemhez szükséges mellékletek:
- külföldi születési anyakönyvi kivonat;
- a külföldi hatóság előtt tett apai elismerés, ha van;
- mindkét szülő személyazonosságát és állampolgárságát igazoló okmány, a szülők születési anyakönyvi kivonata;
- mindkét szülő jelenléte szükséges;
- amennyiben a születés hazai anyakönyvezésével egyidejűleg útlevélkérelem is benyújtásra kerül, a gyermekről 1 db 3,5x4,5 cm méretű ICAO szabvány igazolványfénykép is szükséges.
A hazai anyakönyvi eljárás hiánytalan kérelem esetén előreláthatólag 4-5 hónap.
B) Házasság hazai anyakönyvezése
A kérelemhez szükséges mellékletek:
- külföldi házassági anyakönyvi kivonat;
- kitöltött, mindkét házastárs által a konzul előtt aláírt adatlap;
- a házastársak születési anyakönyvi kivonata;
- a házastársak személyazonosságát és állampolgárságát igazoló okmányai;
- a házastársak korábbi házasságának felbontását igazoló okirat jogerős bírósági végzés; házassági anyakönyvi kivonat, az előző házastárs elhunyta esetén halotti anyakönyvi kivonat.
Abban az esetben, ha a magyar állampolgár külföldön történt válása Magyarországon még nem került bejegyzésre, a házasság anyakönyvezését meg kell előznie a válás hazai anyakönyvezésének; e két kérelem azonban egyszerre is benyújtható.
A hazai anyakönyvi eljárás hiánytalan kérelem esetén előreláthatólag 3-4 hónap.
C.) Házasság felbontásának hazai anyakönyvezése
A kérelemhez szükséges mellékletek:
- a házasságkötésről kiállított magyar házassági anyakönyvi kivonat;
- a házasság felbontásáról szóló jogerős bontóítélet;
- abban az esetben, ha a külföldön kötött házasság korábban Magyarországon nem került anyakönyvezésre, a válás bejegyzése előtt erre vonatkozó kérelmet is be kell nyújtani, ezzel az ügyintézés ideje értelemszerűen meghosszabbodik;
- a 2004. május 1. után jogerőre emelkedett válási végzés magyarországi bejegyzéséhez szükséges továbbá az illetékes bíróság által kibocsátott külön igazolás csatolása is (Brüsszel IIa. Egyezmény);
- a kérelmező születési anyakönyvi kivonata;
- a magyar állampolgárság igazolása (érvényes magyar útlevél vagy személyi igazolvány, illetőleg három évnél nem régebben kiállított magyar állampolgársági bizonyítvány, honosítási okirat, kevesebb mint egy éve lejárt útlevél vagy személyi igazolvány).
A hazai anyakönyvi eljárás hiánytalan kérelem esetén előreláthatólag 3-4 hónap.
D.) Haláleset hazai anyakönyvezése
A kérelemhez szükséges mellékletek:
- külföldi halotti anyakönyvi kivonat;
- haláleset hazai anyakönyvezése adatlap;
- az elhunyt születési anyakönyvi kivonata;
- az elhunyt magyar állampolgárságának igazolása (érvényes, vagy kevesebb mint egy éve lejárt magyar útlevél vagy érvényes magyar személyi igazolvány, illetőleg három évnél nem régebben kiállított magyar állampolgársági bizonyítvány, honosítási okirat)
- az elhunyt családi állapotának igazolása (házassági anyakönyvi kivonat, jogerős bírósági ítélet, elhunyt házastárs halotti anyakönyvi kivonata);
- a kérelmező személyazonosságát igazoló okmány (útlevél/személyazonosító igazolvány), valamint magyar lakcímkártya.
A hazai anyakönyvi eljárás hiánytalan kérelem esetén előreláthatólag 3-4 hónap.
A magyarországi illetékes hatóság elérhetősége anyakönyvezési ügyekben:
Budapest Főváros Kormányhivatal
Hazai Anyakönyvi Osztály 2.
Honlap: www.kormanyhivatala.hu/hu/budapest
Cím: 1075 Budapest, Károly krt. 11.
Telefonszám: 06/1/3233176
E-mail cím: hazaianyakonyv(at)bfkh.gov.hu
E.) Bejegyzett élettársi kapcsolat hazai anyakönyvezése
A magyar állampolgár külföldön bejegyzett élettársi kapcsolatának magyarországi anyakönyveztetését a nagykövetség konzuli osztálya útján kezdeményezheti.
„2009. évi XXIX. tv
1. § (1) Bejegyzett élettársi kapcsolat akkor jön létre, ha az anyakönyvvezető előtt együttesen jelenlévő két, tizennyolcadik életévét betöltött, azonos nemű személy személyesen kijelenti, hogy egymással bejegyzett élettársi kapcsolatot kíván létesíteni.”
A kérelemhez szükséges mellékletek:
- kérelmező adatlap kitöltve,
- eredeti külföldi okirat a bejegyzett élettársi kapcsolatról,
- a magyar fél születési anyakönyvi kivonatának másolata,
- a bejegyzett élettársi kapcsolat előtti elvált vagy özvegy családi állapotot igazoló dokumentumok. A 2004. május 1. után jogerőre emelkedett válás esetében a válást kimondó bíróság által kitöltött és lepecsételt, ún. „Brüsszel II” adatlap. (A határozatokat hiteles magyar nyelvű fordítással kell ellátni),
- érvényes, személyazonosságot és állampolgárságot igazoló okmány (útlevél/személyi igazolvány),
- magyar lakcímkártya,
- nem magyar fél külföldi állampolgárságának igazolása (érvényes útlevél vagy személyi igazolvány),
- külföldi állampolgárságú félnek a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítését megelőző családi állapot igazolása (az igazolást hiteles magyar nyelvű fordítással kell ellátni).
2. Névváltoztatás
A) Születési név változtatása
A születési név megváltoztatása a vezetéknév és/vagy a keresztnév megváltoztatását jelenti. Erre minden magyar állampolgárnak lehetősége van. A kérelem elbírálása Budapest Főváros Kormányhivatalának illetékes főosztályán történik, a külképviselet kizárólag közreműködői szerepet tölt be ezen ügyekben.
A kérelem benyújtására kizárólag személyesen kerülhet sor előzetes időpont egyeztetést követően.
A kérelem benyújtásához szükséges dokumentumok:
- adatlap (helyben biztosítjuk, illetve a honlapról letölthető);
- eredeti magyar születési anyakönyvi kivonat;
- érvényes útlevél vagy személyazonosító igazolvány (személyazonosság és állampolgárság igazolása céljából);
- családi állapotot igazoló okirat (házassági anyakönyvi kivonat, válóperi ítélet, házastárs halotti anyakönyvi kivonata);
Az eljárás ideje átlagosan 2-3 hónap, de ennél hosszabb idő is lehet.
B) Házassági névviselési forma megváltoztatása
A házasságban élő magyar állampolgárnak a házasság fennállása alatt, illetve a házasság megszűnését követően is lehetősége van a házassági nevének megváltoztatására a jogszabályban előírt házassági névviselési formák választásának valamelyikével.
A kérelem benyújtására kizárólag személyesen kerülhet sor a külképviseleten, ügyfélfogadási időben előzetes időpont egyeztetést követően.
A kérelem benyújtásához szükséges dokumentumok:
- adatlap (helyben biztosítjuk, illetve a honlapról letölthető);
- eredeti magyar születési anyakönyvi kivonat;
- eredeti házassági anyakönyvi kivonat;
- érvényes útlevél vagy személyazonosító igazolvány (személyazonosság és állampolgárság igazolása céljából).
3. Anyakönyvi okiratok kiállítása
2018. január 1-től lehetőség van az ügyfél kérelmére az anyakönyvi kivonatok (születés, házasság, haláleset, BÉT) kinyomtatására a külképviseleten is. Attól függően, hogy az anyakönyvi esemény szerepel-e az Elektronikus Anyakönyvi Rendszerben (EAK), a kivonatot néhány munkanapon belül elkészítjük. Amennyiben az anyakönyvi esemény még nem szerepel az EAK-ban, úgy a kérelmet nagykövetségünk az illetékes anyakönyvvezetőhöz küldi, aki azt először a rendszerben rögzíti. Ezután kerülhet sor az anyakönyvi kivonatot kinyomtatására a Nagykövetségen. Az okirat kiállítás díjtalan.